2018-2019: samenwerking Boskant en Ollandia bij JO19-team

woensdag 06 juni 2018

v.v. Boskant en v.v. Ollandia gaan in het seizoen 2018-2019 gezamenlijk een JO-19 team op de been brengen. Het gaat om een zogenaamd samenwerkingsteam (ST), een constructie die verenigingen van de KNVB voor 1 seizoen mogen gebruiken om de teamindelingen rond te krijgen. Voor beide verenigingen is dit een nieuwe stap, maar voor de technische commissies en (jeugd)besturen was al snel duidelijk dat deze oplossing voor zowel Boskant als Ollandia bijna alleen maar voordelen kent. Op maandag 4 juni jl. werd de overeenkomst voor 1 seizoen daarom officieel ondertekend in de kantine van Ollandia. Dit gebeurde in het bijzijn van de betrokken spelers, leiders en enkele ouders, die allen in het voortraject zijn betrokken en met enthousiasme hebben gereageerd op het initiatief.

Wat zijn precies de voordelen voor v.v. Boskant? Het allerbelangrijkste is dat dankzij deze oplossing onze JO-19 spelers volgend seizoen ook daadwerkelijk in een JO19-team kunnen spelen. Zonder samenwerking zou het namelijk alleen gelukt zijn om zowel een JO17 en JO19 team op de been te krijgen als we een grote groep (JO15 en JO17) spelers vervroegd zouden doorschuiven en we diverse seniorenspelers (met dispensatie) tegen hun zin in bij de jeugd zouden laten spelen. Dit is geen wenselijke situatie, zoals de ervaringen van dit seizoen ons geleerd hebben. In de nieuwe opzet kunnen onze JO19-spelers dus gewoon de logische vervolgstap in hun ontwikkeling zetten en hoeven ze niet (veel) te vroeg door naar de senioren. Hetzelfde geldt voor onze JO15 en JO17 spelers: we hoeven met hen niet te gaan schuiven, maar ze kunnen in hun eigen leeftijdscategorie en bij hun vrienden blijven spelen. Hiermee is het tweede grote voordeel genoemd. Verder zal de druk op de jongere elftallen om wekelijks spelers af te staan aan een hoger team nu veel minder groot worden, wat minder geregel en naar verwachting ook minder blessures (i.v.m. wekelijks meerdere wedstrijden spelen) tot gevolg heeft. Het laatste grote voordeel zit in de samenstelling van het kader. Het is de laatste jaren niet makkelijk gebleken voldoende leiders en vooral trainers te regelen voor de hogere jeugdteams. Door de samenwerking met Ollandia kunnen we deels ook gebruik maken van hun kader.

Uiteraard zijn er ook nog wat vraagtekens. We zullen op 2 verschillende locaties gaan spelen. Hoe gaan we dat doen? En hoe zit het met de tenues? Waar gaan we trainen en wanneer? Hoe worden alle administratieve zaken geregeld? Allemaal vragen waarmee de beide technische commissies aan de slag zijn gegaan. Tijdens de informatieavond op 4 juni zijn al veel van deze vragen beantwoord. De precieze details ontvangen alle betrokkenen nog, maar wat in elk geval duidelijk is, is dat er 1 keer per week in Boskant en 1 keer per week in Olland getraind gaat worden. De thuiswedstrijden zullen om en om op de beide sportparken worden afgewerkt om zo het hele seizoen binding met beide verenigingen te houden. Tot slot is ook duidelijk dat Boskant de 'penvoerder' zal zijn en de administratieve zaken (via Sportlink) zal afhandelen.

Uiteraard is het allemaal nieuw en zullen we zeker in het begin aan de situatie moeten wennen, maar de technische commissies, besturen, spelers en leiders hebben er veel vertrouwen in dat dit intiatief tot een succesvol seizoen 2018-2019 zal leiden!

Technische commissie jeugd v.v. Boskant